СБП. Дни Мошиаха! 12 Нисана 5784 г., суббота недели Ахарэй | 2024-04-19 20:28

РАМБАМ: Мишне Тора

Законы эрува. Гл. 6

1. Если человек покидает город в пятницу днем и кладет еду, достаточную для двух трапез на расстоянии от города, но в границах его субботних пределов, то тем самым он устанавливает его в качестве своего места для субботнего отдыха, даже если он возвращается (после этого) в город [до начала субботы] и ночует в своем доме. Это называется эрув-тхумин (эрув пределов). מִי שֶׁיָּצָא מִן הַמְּדִינָה בְּעֶרֶב שַׁבָּת וְהִנִּיחַ מְזוֹן שְׁתֵּי סְעֻדּוֹת רָחוֹק מִן הַמְּדִינָה בְּתוֹךְ הַתְּחוּם וְקָבַע שְׁבִיתָתוֹ שָׁם. אַף עַל פִּי שֶׁחָזַר לַמְּדִינָה וְלָן בְּבֵיתוֹ נֶחְשָׁב אוֹתוֹ כְּאִלּוּ שָׁבַת בְּמָקוֹם שֶׁהִנִּיחַ בּוֹ שְׁתֵּי הַסְּעֻדּוֹת. וְזֶה הוּא הַנִּקְרָא עֵרוּבֵי תְּחוּמִין:
2. На следующий день человек может пройти две тысячи локтей от [места] своего эрува в любом направлении. Соответственно, если человек проходит на следующий день две тысячи локтей от своего эрува в границах своих субботних пределов, то передвигаться по городу он может лишь до этой границы. Однако, если весь город включен в его субботние пределы, то мы приравниваем его к личному пространству в четыре локтя, и, соответственно, он может продолжать движение до конца своих субботних границ за пределы города. וְיֵשׁ לוֹ לְהַלֵּךְ מִמְּקוֹם עֵרוּבוֹ לְמָחָר אַלְפַּיִם אַמָּה לְכָל רוּחַ. לְפִיכָךְ כְּשֶׁהוּא מְהַלֵּךְ מִמְּקוֹם עֵרוּבוֹ לְמָחָר אַלְפַּיִם אַמָּה כְּנֶגֶד הַמְּדִינָה אֵינוֹ מְהַלֵּךְ בַּמְּדִינָה אֶלָּא עַד סוֹף מִדָּתוֹ. וְאִם הָיְתָה הַמְּדִינָה מֻבְלַעַת בְּתוֹךְ מִדָּתוֹ תֵּחָשֵׁב הַמְּדִינָה כֻּלָּהּ כְּאַרְבַּע אַמּוֹת וְיַשְׁלִים מִדָּתוֹ חוּצָה לָהּ:
3. Что тут подразумевается? Если человек помещает свой эрув (эрув-тхумин — место проведения субботы) на тысячу локтей к востоку от своего дома в городе, он может пройти на две тысячи локтей к востоку от места расположения своего эрува на следующий день. Он может также пройти две тысячи локтей на запад, тысячу от эрува до своего дома и тысячу от своего дома на запад. Но он не может пройти до конца города [до городских границ, если они проходят за пределами этой] тысячи локтей. Если расстояние от его дома до границ города составляет менее тысячи локтей — даже если его субботние пределы заканчиваются на один локоть за пределами города, — весь город считается частью его личного пространства, и он может пройти за его пределы на 996 локтей, чтобы завершить [свои субботние] две тысячи [локтей]. כֵּיצַד. הֲרֵי שֶׁהִנִּיחַ אֶת עֵרוּבוֹ בְּרִחוּק אֶלֶף אַמָּה מִבֵּיתוֹ שֶׁבַּמְּדִינָה לְרוּחַ מִזְרָח נִמְצָא מְהַלֵּךְ לְמָחָר מִמְּקוֹם עֵרוּבוֹ אַלְפַּיִם אַמָּה לְמִזְרָח. וּמְהַלֵּךְ מִמְּקוֹם עֵרוּבוֹ אַלְפַּיִם אַמָּה לְמַעֲרָב. אֶלֶף שֶׁמִּן הָעֵרוּב עַד בֵּיתוֹ וְאֶלֶף אַמָּה מִבֵּיתוֹ בְּתוֹךְ הַמְּדִינָה. וְאֵינוֹ מְהַלֵּךְ בַּמְּדִינָה אֶלָּא עַד סוֹף הָאֶלֶף. הָיָה מִבֵּיתוֹ עַד סוֹף הַמְּדִינָה פָּחוֹת מֵאֶלֶף אֲפִלּוּ אַמָּה אַחַת שֶׁנִּמְצֵאת מִדָּתוֹ כָּלְתָה חוּץ לַמְּדִינָה תֵּחָשֵׁב הַמְּדִינָה כֻּלָּהּ כְּאַרְבַּע אַמּוֹת וִיהַלֵּךְ חוּצָה לָהּ תְּשַׁע מֵאוֹת שֵׁשׁ וְתִשְׁעִים אַמָּה תַּשְׁלוּם הָאַלְפַּיִם:
4. Согласно [этому принципу], если человек поместит свой эрув на расстоянии в две тысячи локтей [к востоку] от своего дома в городе, он потеряет [возможность ходить] по всей [оставшейся части] города [к западу]. Таким образом, ему будет разрешено [пройти] две тысячи локтей от своего дома до своего эрува и от своего эрува на две тысячи локтей дальше. Он не может продвинуться ни на один локоть к западу от своего дома в городе. Если человек помещает свой эрув в частное владение, даже если это такой крупный город, подобный Ниневии, руины города или пещера, пригодная для проживания в ней, то ему разрешается ходить по всей территории и на две тысячи локтей во всех направлениях (за границами этого частного владения). לְפִיכָךְ אִם הִנִּיחַ עֵרוּבוֹ בְּרִחוּק אַלְפַּיִם אַמָּה מִבֵּיתוֹ שֶׁבַּמְּדִינָה הִפְסִיד אֶת כָּל הַמְּדִינָה כֻּלָּהּ. וְנִמְצָא מְהַלֵּךְ מִבֵּיתוֹ עַד עֵרוּבוֹ אַלְפַּיִם אַמָּה וּמֵעֵרוּבוֹ אַלְפַּיִם וְאֵינוֹ מְהַלֵּךְ מִבֵּיתוֹ בַּמְּדִינָה לְרוּחַ מַעֲרָב אֲפִלּוּ אַמָּה אַחַת. הַמַּנִּיחַ עֵרוּבוֹ בִּרְשׁוּת הַיָּחִיד אֲפִלּוּ הָיְתָה מְדִינָה גְּדוֹלָה כְּנִינְוֵה וַאֲפִלּוּ עִיר חֲרֵבָה אוֹ מְעָרָה הָרְאוּיָה לְדִיּוּרִין מְהַלֵּךְ אֶת כֻּלָּהּ וְחוּצָה לָהּ אַלְפַּיִם אַמָּה לְכָל רוּחַ:
5. Если человек кладет свой эрув внутри города, где он проводит субботу, то его действия не имеют никакого значения, и его [субботние пределы] не должны отмеряться от его эрува. Наоборот, он, как и другие жители города, и может пройти две тысячи локтей во все стороны за пределы города. Если некто кладет свой эрув в отдаленной области, которая входит в пределы города, и расчет субботних пределов [города] начинается за пределами этой области, то считается, что он все равно расположил его в пределах города. Если человек кладет свой эрув за границей субботних пределов города, то таковой эрув не действителен. הַמַּנִּיחַ עֵרוּבוֹ בְּתוֹךְ הַמְּדִינָה שֶׁשָּׁבַת בָּהּ לֹא עָשָׂה כְּלוּם וְאֵין מוֹדְדִין לוֹ מִמְּקוֹם עֵרוּבוֹ אֶלָּא הֲרֵי הוּא כִּבְנֵי הַמְּדִינָה כֻּלָּן שֶׁיֵּשׁ לָהֶן אַלְפַּיִם אַמָּה לְכָל רוּחַ חוּץ לַמְּדִינָה. וְכֵן אִם נָתַן עֵרוּבוֹ בַּמְּקוֹמוֹת הַמִּצְטָרְפִין לָעִיר שֶׁמּוֹדְדִין הַתְּחוּם חוּץ מֵהֶם הֲרֵי זֶה כְּנוֹתְנוֹ בְּתוֹךְ הָעִיר. נָתַן עֵרוּבוֹ חוּץ לַתְּחוּם אֵינוֹ עֵרוּב:
6. Эрув-тхумин учреждают только для выполнения заповеди, например, для человека, который желает пойти в дом скорбящего, на свадебный пир, чтобы поприветствовать своего учителя или поприветствовать товарища, возвращающегося из путешествия и т.п. [Точно так же можно создать эрув-тхумин] из-за страха — например, человек, который пытается убежать от неевреев, от воров и т.п. Если же установили подобный эрув по другим причинам (разрешенным в субботу), он действителен. אֵין מְעָרְבִין עֵרוּבֵי תְּחוּמִין אֶלָּא לִדְבַר מִצְוָה כְּגוֹן שֶׁהָיָה רוֹצֶה לֵילֵךְ לְבֵית הָאָבֵל אוֹ לְמִשְׁתֶּה שֶׁל נִשּׂוּאִין אוֹ לְהַקְבִּיל פְּנֵי רַבּוֹ אוֹ חֲבֵרוֹ שֶׁבָּא מִן הַדֶּרֶךְ וְכַיּוֹצֵא בְּאֵלּוּ. אוֹ מִפְּנֵי הַיִּרְאָה כְּגוֹן שֶׁהָיָה רוֹצֶה לִבְרֹחַ מִן הָעוֹבְדֵי כּוֹכָבִים אוֹ מִן הַלִּסְטִים וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה. וְאִם עֵרֵב שֶׁלֹּא לְאֶחָד מִכָּל אֵלּוּ אֶלָּא לְדִבְרֵי הָרְשׁוּת הֲרֵי זֶה עֵרוּב:
7. Все те продукты, которые можно использовать для партнерства, также могут быть использованы для эрув-тхумин. Точно так же все те продукты, которые нельзя использовать для партнерства, также неприемлемы для эрув-тхумин. Какова минимальная порция еды приемлемая для учреждения эрув-тхумин? [Количество] еды [достаточное] для двух трапез на каждого участника. Когда если идет речь о жидкой пище, то минимальной мерой является количество, достаточное для сопровождения двух трапез — [т.е. регулируется] теми же [законами] как и партнерство. כָּל שֶׁמִּשְׁתַּתְּפִין בּוֹ מְעָרְבִין בּוֹ עֵרוּבֵי תְּחוּמִין. וְכָל שֶׁאֵין מִשְׁתַּתְּפִין בּוֹ אֵין מְעָרְבִין בּוֹ תְּחוּמִין. וְכַמָּה שִׁעוּר עֵרוּבֵי תְּחוּמִין מְזוֹן שְׁתֵּי סְעֻדּוֹת לְכָל אֶחָד וְאֶחָד. וְאִם הָיָה לִפְתָּן כְּדֵי לֶאֱכל בּוֹ שְׁתֵּי סְעֻדּוֹת. כְּמוֹ הַשִּׁתּוּף:
8. Необходимо, чтобы [место, где] человек [намеревается провести субботу], и его эрув находились в одном владении, чтобы он мог отведать его (пищу, выделенную для эрува в субботу). Следовательно, если человек намеревается провести субботу в общественном владении и помещает свой эрув в частное владение, или если он [намеревается провести субботу в] частном владении и помещает свой эрув в общественное владение, эрув не действителен. Поскольку невозможно перенести что-либо из частного владения в общественное без нарушения субботних запретов. וְצָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה הוּא וְעֵרוּבוֹ בְּמָקוֹם אֶחָד כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה אֶפְשָׁר לוֹ לְאָכְלוֹ בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת. לְפִיכָךְ אִם נִתְכַּוֵּן לִשְׁבֹּת בִּרְשׁוּת הָרַבִּים וְהִנִּיחַ עֵרוּבוֹ בִּרְשׁוּת הַיָּחִיד. אוֹ בִּרְשׁוּת הַיָּחִיד וְהִנִּיחַ עֵרוּבוֹ בִּרְשׁוּת הָרַבִּים אֵינוֹ עֵרוּב. שֶׁאִי אֶפְשָׁר לוֹ לְהוֹצִיא מֵרְשׁוּת הַיָּחִיד לִרְשׁוּת הָרַבִּים בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת אֶלָּא בַּעֲבֵרָה:
9. Однако, если человек намерен провести субботу в частном или в общественном владении, и помещает свой эрув в общественное владение согласно постановлению мудрецов, или он намеревается провести субботу в общественном владении согласно постановлению мудрецов, помещая свой эрув в частное или в общественное владение, то эрув приемлем. Поскольку в сумерки, когда устанавливается эрув, разрешается переносить предметы из любого из этих владений в общественном владении согласно постановлению мудрецов ради исполнения заповеди. Все [запреты], введенные по постановлению мудрецов, не действуют в сумерки в ситуации, связанной с исполнением заповедей, или в случае крайней необходимости. אֲבָל אִם נִתְכַּוֵּן לִשְׁבֹּת בִּרְשׁוּת הַיָּחִיד אוֹ בִּרְשׁוּת הָרַבִּים וְהִנִּיחַ עֵרוּבוֹ בְּכַרְמְלִית. אוֹ שֶׁנִּתְכַּוֵּן לִשְׁבֹּת בְּכַרְמְלִית וְהִנִּיחַ עֵרוּבוֹ בִּרְשׁוּת הַיָּחִיד אוֹ בִּרְשׁוּת הָרַבִּים הֲרֵי זֶה עֵרוּב. שֶׁבִּשְׁעַת קְנִיַּת הָעֵרוּב שֶׁהוּא בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת מֻתָּר לְהוֹצִיא וּלְהַכְנִיס מִכָּל אַחַת מִשְּׁתֵּי הָרְשׁוּיוֹת לְכַרְמְלִית לִדְבַר מִצְוָה. שֶׁכָּל דָּבָר שֶׁהוּא מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים לֹא גָּזְרוּ עָלָיו בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת בִּמְקוֹם מִצְוָה אוֹ בִּשְׁעַת הַדְּחָק:
10. Если свой эрув помещают в чулан, запирают его и затем теряют ключ, и если возможно его извлечь, не нарушая субботу, то эрув действителен. Если человек помещает свой эрув на верхушку тростника или ветки, растущей из земли, то он недейственен. Это постановление принято, чтобы он не сломал [тростник] (в субботу, пытаясь снять эрув). Если [эти предметы] уже были выкопаны, а затем вновь были вкопаны [в землю], то эрув действителен. נְתָנוֹ בְּמִגְדָּל וְנָעַל וְאָבַד הַמַּפְתֵּחַ אִם יָכוֹל לְהוֹצִיאוֹ בְּלֹא עֲשִׂיַּת מְלָאכָה הֲרֵי זֶה עֵרוּב. שֶׁאֵין אָסוּר לַעֲשׂוֹת בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת בִּמְקוֹם מִצְוָה אֶלָּא מְלָאכָה. נְתָנוֹ בְּרֹאשׁ הַקָּנֶה אוֹ הַקֻּנְדָּס הַצּוֹמְחִין מִן הָאָרֶץ אֵינוֹ עֵרוּב גְּזֵרָה שֶׁמָּא יִתְלֹשׁ. וְאִם הָיוּ תְּלוּשִׁין וּנְעוּצִין הֲרֵי זֶה עֵרוּב:
11. Каждый раз, когда человек кладет эрув, ему дается четыре локтя [личного пространства для переноски предметов в этих пределах] на месте эрува. Таким образом, если человек помещает эрув-тхумин в конце субботних пределов, а затем эрув выкатился на два локтя за границу субботних пределов, эрув считается действенным; не считаясь покинувшим свое [первоначальное] место. Если, однако, эрув откатывается более чем на два локтя [за границу субботних пределов], то он не действенен, поскольку выходит за границу субботних пределов. И [как указывалось ранее], когда эрув помещается за пределы субботнего предела человека, он недействителен, так как тот не может прийти к своему эруву. כָּל הַמַּנִּיחַ עֵרוּבוֹ יֵשׁ לוֹ בִּמְקוֹם עֵרוּבוֹ אַרְבַּע אַמּוֹת. לְפִיכָךְ הַמַּנִּיחַ עֵרוּבֵי תְּחוּמִין שֶׁלּוֹ בְּסוֹף הַתְּחוּם וְנִתְגַּלְגֵּל הָעֵרוּב וְיָצָא חוּץ לַתְּחוּם בְּתוֹךְ שְׁתֵּי אַמּוֹת הֲרֵי זֶה עֵרוּב וּכְאִלּוּ לֹא יָצָא מִמְּקוֹמוֹ. וְאִם יָצָא חוּץ לִשְׁתֵּי אַמּוֹת אֵינוֹ עֵרוּב שֶׁהֲרֵי נַעֲשָׂה חוּץ לַתְּחוּם וְהַמַּנִּיחַ עֵרוּבוֹ חוּץ לַתְּחוּם אֵינוֹ עֵרוּב מִפְּנֵי שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לְהַגִּיעַ אֶל עֵרוּבוֹ:
12. Если эрув выкатился [более] чем на два локтя за пределы субботы, он утерян или сгорел, или он содержал приношение и осквернился, если это произошло до начала субботы, то эрув не действителен. Если это произошло после наступления темноты, то эрув действенен, так как эрув устанавливается в сумерки (с наступлением субботы). Если есть сомнения [по поводу времени, когда произошло что-либо из вышеупомянутого], то эрув действителен, поскольку, если есть сомнения [в отношении действительности] эрува, он считается приемлемым. Следовательно, если эрув был съеден в сумерки, то это приемлемо. נִתְגַּלְגֵּל הָעֵרוּב וְיָצָא שְׁתֵּי אַמּוֹת חוּץ לַתְּחוּם אוֹ אָבַד אוֹ נִשְׂרַף אוֹ שֶׁהָיָה תְּרוּמָה וְנִטְמֵאת מִבְּעוֹד יוֹם אֵינוֹ עֵרוּב. מִשֶּׁחֲשֵׁכָה הֲרֵי זֶה עֵרוּב. שֶׁקְּנִיַּת הָעֵרוּב בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת. וְאִם סָפֵק הֲרֵי זֶה עֵרוּב שֶׁסְּפֵק הָעֵרוּב כָּשֵׁר. לְפִיכָךְ אִם נֶאֱכַל הָעֵרוּב בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת הֲרֵי זֶה עֵרוּב:
13. Двое сказали третьему: «Иди и создай эрув от нашего имени». Он установил эрув для одного перед началом субботы, а для другого — в сумерки. Эрув, установленный до начала субботы, съедался в сумерки, а эрув, установленный в сумерки, едят после наступления темноты. Оба эрува действительны. Поскольку [аллахический статус] сумерек подвергается сомнению, а когда существуют сомнения [в отношении действительности] эрува, то он считается приемлемым. Тем не менее, если возникает вопрос в том, наступила ли уже ночь или нет, то изначально не следует приступать к установлению эрува. [Постфактум], если кто-то установил эрув, то он действителен. אָמְרוּ לוֹ שְׁנַיִם צֵא וְעָרֵב עָלֵינוּ. אֶחָד עֵרֵב עָלָיו מִבְּעוֹד יוֹם וְאֶחָד עֵרֵב עָלָיו בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת. וְזֶה שֶׁעֵרֵב עָלָיו מִבְּעוֹד יוֹם נֶאֱכַל עֵרוּבוֹ בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת וְזֶה שֶׁעֵרֵב עָלָיו בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת נֶאֱכַל עֵרוּבוֹ מִשֶּׁחֲשֵׁכָה שְׁנֵיהֶם קָנוּ עֵרוּב. שֶׁבֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת סָפֵק הוּא וּסְפֵק הָעֵרוּב כָּשֵׁר. אַף עַל פִּי כֵן סָפֵק חֲשֵׁכָה סָפֵק לֹא חֲשֵׁכָה אֵין מְעָרְבִין עֵרוּבֵי תְּחוּמִין לְכַתְּחִלָּה וְאִם עֵרֵב הֲרֵי זֶה עֵרוּב:
14. Если лавина обрушивается на эрув до начала субботы, то он остается действенным при условии, что его можно извлечь без выполнения [запрещенной в субботу] работы. Ибо можно извлечь его в сумерки, когда устанавливается эрув. Если лавина обрушилась на него после наступления темноты, то эрув актуален, даже если его нельзя извлечь без выполнения [запрещенных] работ. Если есть сомнения, сошла ли [лавина] до начала субботы или после наступления темноты, эрув приемлем, потому что, при наличии сомнения [в отношении действительности] эрува, он считается приемлемым. נָפַל עַל הָעֵרוּב גַּל מִבְּעוֹד יוֹם אִם יָכוֹל לְהוֹצִיאוֹ בְּלֹא עֲשִׂיַּת מְלָאכָה הֲרֵי זֶה כָּשֵׁר שֶׁמֻּתָּר לְהוֹצִיאוֹ בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת שֶׁהִיא שְׁעַת קְנִיַּת הָעֵרוּב. וְאִם נָפַל עָלָיו גַּל מִשֶּׁחֲשֵׁכָה הֲרֵי זֶה עֵרוּב וְאַף עַל פִּי שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְהוֹצִיאוֹ אֶלָּא בַּעֲשִׂיַּת מְלָאכָה. סָפֵק מִבְּעוֹד יוֹם נָפַל אוֹ מִשֶּׁחֲשֵׁכָה הֲרֵי זֶה כָּשֵׁר שֶׁסְּפֵק הָעֵרוּב כָּשֵׁר:
15. Однако, если кто-то установил эрув из приношения, относительно ритуальной чистоты которого возникли сомнения, то эрув недействителен, так как еда непригодна для употребления в пищу. [Точно так же эрув недействителен в следующей ситуации]: у человека были два хлеба из приношений; один из них был чист, а другой нечист, но он не знал, какой именно из двух был чистым, а какой нечистым; то хотя он и заявляет: «Чистый [хлеб], какой бы он ни был, будет моим эрувом», эрув недействителен, так как еда непригодна для употребления в пищу. אֲבָל אִם עֵרֵב בִּתְרוּמָה שֶׁהִיא סָפֵק טְמֵאָה אֵינוֹ עֵרוּב שֶׁאֵינָהּ סְעֵדָּה הָרְאוּיָה. וְכֵן אִם הָיוּ לְפָנָיו שְׁתֵּי כִּכָּרוֹת שֶׁל תְּרוּמָה אַחַת טְהוֹרָה וְאַחַת טְמֵאָה וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ אֵי זוֹ הִיא מִשְּׁתֵּיהֶן וְאָמַר עֵרוּבִי בַּטְּהוֹרָה בְּכָל מָקוֹם שֶׁהוּא אֵינוֹ עֵרוּב. שֶׁאֵין כָּאן סְעֻדָּה הָרְאוּיָה לַאֲכִילָה:
16. Если некто сказал: «Этот хлеб сегодня не освящается, но завтра будет освящен» [и использует его для эрува], то эрув действителен. Поскольку в сумерки он еще не был окончательно освящен, и поэтому его можно было есть до начала субботы. Однако, если он сказал: «Сегодня освящается, а завтра не освящается», то его нельзя использовать для эрува, поскольку его можно [будет есть] только после наступления темноты. Точно так же, если кто-то отложил приношение и поставил условие, что оно не станет таковым до наступления темноты, его нельзя использовать для эрува. Ибо на протяжении всего периода сумерек это неотделенный урожай [плоды, от которых не отделено положенное, и которые нельзя есть], а необходимо чтобы еда [отложенная как эрув] была пригодной для употребления в пищу до начала субботы. אָמַר כִּכָּר זֶה הַיּוֹם חֹל וּלְמָחָר קֹדֶשׁ וְעֵרֵב בָּהּ הֲרֵי זֶה עֵרוּב. שֶׁבֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת עֲדַיִן לֹא נִתְקַדְּשָׁה וַדַּאי וּרְאוּיָה הָיְתָה מִבְּעוֹד יוֹם. אֲבָל אִם אָמַר הַיּוֹם קֹדֶשׁ וּלְמָחָר חֹל אֵין מְעָרְבִין בָּהּ שֶׁאֵינָהּ רְאוּיָה עַד שֶׁתֶּחְשַׁךְ. וְכֵן אִם הִפְרִישׁ תְּרוּמָה וְהִתְנָה עָלֶיהָ שֶׁלֹּא תִּהְיֶה תְּרוּמָה עַד שֶׁתֶּחְשַׁךְ אֵין מְעָרְבִין בָּהּ. שֶׁהֲרֵי הִיא טֶבֶל כָּל בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת וְצָרִיךְ שֶׁתִּהְיֶה הַסְּעֻדָּה רְאוּיָה מִבְּעוֹד יוֹם:
17. Если эрув помещают на кладбище, то он недействителен. [Причина в том, что] запрещено извлекать выгоду из кладбища. Поскольку человек желает, чтобы эрув сохранился там после того, как он был положен, то, таким образом, он получает выгоду [от кладбища]. Если эрув помещен в разоренную могилу, то он действителен. Это применимо даже к коэну, поскольку тот может войти [в разоренную могилу в закрытых носилках, или он может просеять землю оттуда [и пройти к своему эруву]. הַנּוֹתֵן עֵרוּבוֹ בְּבֵית הַקְּבָרוֹת אֵינוֹ עֵרוּב לְפִי שֶׁבֵּית הַקְּבָרוֹת אָסוּר בַּהֲנָיָה וְכֵיוָן שֶׁרוֹצֶה בְּקִיּוּם הָעֵרוּב שָׁם אַחַר קְנִיָּה הֲרֵי נֶהֱנֶה בּוֹ. נְתָנוֹ בְּבֵית הַפְּרָס הֲרֵי זֶה עֵרוּב וַאֲפִלּוּ הָיָה כֹּהֵן מִפְּנֵי שֶׁיָּכוֹל לִכָּנֵס שָׁם בְּמִגְדָּל הַפּוֹרֵחַ אוֹ שֶׁיְּנַפֵּחַ וְהוֹלֵךְ:
18. Если многие желают объединиться в эрув-тхумин, то каждый из участников должен внести достаточно еды для двух трапез и поместить [еду] в один сосуд в любое место по своему выбору. Если один человек желает создать эрув от имени многих людей, то он дает им права (на участие в эруве) посредством другого человека и уведомляет их. [Это необходимо, потому что] эрув-тхумин не может быть учрежден от имени кого-либо без его согласия, поскольку может быть, что он не захочет, чтобы эрув был сделан в том направлении, которое изберет другой. Если человек уведомлен до начала субботы, то эрув приемлем, даже если он не выразил своего согласия до наступления темноты. Если он не был уведомлен о эруве до наступления темноты, то он не может полагаться на него, поскольку эрув не может быть установлен после наступления темноты. רַבִּים שֶׁרָצוּ לְהִשְׁתַּתֵּף בְּעֵרוּבֵי תְּחוּמִין מְקַבְּצִין כֻּלָּן עֵרוּבָן שְׁתֵּי סְעֻדּוֹת לְכָל אֶחָד וְאֶחָד וּמַנִּיחִין אוֹתוֹ בִּכְלִי אֶחָד בְּמָקוֹם שֶׁיִּרְצוּ. וְאִם עָשָׂה אֶחָד עֵרוּב עַל יְדֵי כֻּלָּן צָרִיךְ לְזַכּוֹת לָהֶן עַל יְדֵי אַחֵר. וְצָרִיךְ לְהוֹדִיעָם שֶׁאֵין מְעָרְבִין לוֹ לָאָדָם עֵרוּבֵי תְּחוּמִין אֶלָּא לְדַעְתּוֹ שֶׁמָּא אֵינוֹ רוֹצֶה לְעָרֵב בְּאוֹתָהּ הָרוּחַ שֶׁרָצָה זֶה. וְאִם הוֹדִיעוֹ מִבְּעוֹד יוֹם אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא רָצָה אֶלָּא מִשֶּׁתֶּחְשַׁךְ הֲרֵי זֶה עֵרוּב. וְאִם לֹא הוֹדִיעוֹ עַד שֶׁחֲשֵׁכָה אֵינוֹ יוֹצֵא בּוֹ שֶׁאֵין מְעָרְבִין מִשֶּׁתֶּחְשַׁךְ:
19. Любой, кто может удостоить паем в эрув-тхумин (установление места проведения субботы), также может и удостоить в «эрув хацерот» (объединение дворов). И наоборот. כָּל הַזּוֹכֶה בְּעֵרוּבֵי חֲצֵרוֹת מְזַכִּין עַל יָדוֹ בְּעֵרוּבֵי תְּחוּמִין. וְכָל מִי שֶׁאֵין מְזַכִּין עַל יָדוֹ עֵרוּבֵי חֲצֵרוֹת אֵין מְזַכִּין עַל יָדוֹ עֵרוּבֵי תְּחוּמִין:
20. Можно вручить монету домовладельцу с намерением, чтобы [последний] купил хлеб и учредил эрув-тхумин от имени поручителя. [И мы предполагаем, что эрув был учрежден]. Однако, если он передает [деньги] лавочнику или пекарю и говорит ему: «[Пусть кто-нибудь] приобретет долю от моего имени», мы [не считаем, что] эрув был учрежден. Если он скажет тому: «Создайте эрув для меня на эту монету» [мы предполагаем, что лавочник] купит хлеб или другую пищу на эти деньги и учредит эрув от его имени. Если человек дал [лавочнику] некую утварь и сказал ему: «Дай мне еду в обмен на это и установи эрув [с этой едой] от моего имени», [мы предполагаем, что тот] купит еду и учредит эрув от его имени. נוֹתֵן אָדָם מָעָה לְבַעַל הַבַּיִת כְּדֵי שֶׁיִּקַּח לוֹ פַּת וִיעָרֵב לוֹ בָּהּ עֵרוּבֵי תְּחוּמִין. אֲבָל אִם נָתַן לְחֶנְוָנִי אוֹ לְנַחְתּוֹם וְאָמַר לוֹ זְכֵה לִי בְּמָעָה זוֹ אֵינוֹ עֵרוּב. וְאִם אָמַר לוֹ עַרֵב עָלַי בְּמָעָה זוֹ הֲרֵי זֶה לוֹקֵחַ בָּהּ פַּת אוֹ אֹכֶל מִן הָאֳכָלִין וּמְעָרֵב עָלָיו. וְאִם נָתַן לוֹ כְּלִי וְאָמַר לוֹ תֵּן לִי בָּזֶה אֹכֶל וּזְכֵה לִי בּוֹ הֲרֵי זֶה לוֹקֵחַ אֹכֶל וּמְעָרֵב עָלָיו בּוֹ:
21. Человек может учредить эрув-тхумин для своих сыновей и дочерей, не достигших совершеннолетия, и для своих кнаанейских рабов и рабынь (раб нееврейского происхождения) — с их ведома или без оного. Следовательно, если он установил для них эрув, а они учредили эрув самостоятельно, они должны полагаться на [эрув], установленный их хозяином (отцом). С другой стороны, человек не может учреждать эрув для своих сыновей и дочерей, достигших совершеннолетия, для своих еврейских рабов и рабынь или для своей жены без их согласия. [Это применимо], даже если они столуются за его столом. Если он учредил эрув от их имени, а они услышали и остались безмолвными, не возражая, то они могут положиться на эрув, который он установил. Если, однако, он установил эрув для одного из этих людей, а [этот человек] учредил эрув для себя самого, то не может быть большего возражения, чем это действие, и [этот человек] должен полагаться на свой собственный эрув. Ребенка шести лет и младше можно забрать, полагаясь на эрув, установленный для его матери. Нет необходимости выделять для него отдельное количество еды, эквивалентное двум трапезам. מְעָרֵב אָדָם עֵרוּבֵי תְּחוּמִין עַל יְדֵי בְּנוֹ וּבִתּוֹ הַקְּטַנִּים וְעַל יְדֵי עַבְדּוֹ וְשִׁפְחָתוֹ הַכְּנַעֲנִים בֵּין מִדַּעְתָּן בֵּין שֶׁלֹּא מִדַּעְתָּן. לְפִיכָךְ אִם עֵרֵב עֲלֵיהֶן וְעֵרְבוּ לְעַצְמָן יוֹצְאִין בְּשֶׁל רַבָּן. אֲבָל אֵינוֹ מְעָרֵב לֹא עַל יְדֵי בְּנוֹ וּבִתּוֹ הַגְּדוֹלִים וְלֹא עַל יְדֵי עַבְדּוֹ וְשִׁפְחָתוֹ הָעִבְרִים וְלֹא עַל יְדֵי אִשְׁתּוֹ אֶלָּא מִדַּעְתָּן. וְאַף עַל פִּי שֶׁהֵן אוֹכְלִין אֶצְלוֹ עַל שֻׁלְחָנוֹ. וְאִם עֵרֵב עֲלֵיהֶן וְשָׁמְעוּ וְשָׁתְקוּ וְלֹא מִחוּ יוֹצְאִין בְּעֵרוּבוֹ. עֵרֵב עַל אֶחָד מֵהֶן וְעֵרְבוּ הֵן לְעַצְמָן אֵין לְךָ מְחָאָה גְּדוֹלָה מִזּוֹ וְיוֹצְאִין בְּעֵרוּב עַצְמָן. קָטָן בֵּן שֵׁשׁ שָׁנִים אוֹ פָּחוֹת יוֹצֵא בְּעֵרוּב אִמּוֹ וְאֵין צָרִיךְ לְהַנִּיחַ עָלָיו מְזוֹן שְׁתֵּי סְעֻדּוֹת לְעַצְמוֹ:
22. Можно отправить свой эрув с посланцем [которому он поручил] разместить его в том месте, которое он желает определить, как свое место для субботы. Однако ему не следует посылать [эрув] с глухонемым, с сумасшедшим или с ребенком, ни с тем, кто не принимает заповедь эрува (отрицает заповеди и постановления мудрецов). Если он посылает эрув с одним из этих людей, то это неприемлемо. Однако, если он отправит [эрув] с одним из этих лиц [с инструкциями для них], чтобы доставить его тому, кто приемлем [для того, чтобы быть посланцем], чтобы последний взял его и поместил в [желаемое] место, [эрув] приемлем. В самом деле, даже если он послал [эрув] с обезьяной или слоном [это было бы приемлемо]. [Есть, однако, одно условие: человек, отправляющий эрув] должен наблюдать издалека (за прибытием эрува на место), пока не увидит, что человек, который непригоден [для исполнения посланнической миссии или животное], дошел (дошло) до того, кто подходит [в качестве посредника], которому он поручил уложить (продукты) эрув в нужное место. Точно так же многие люди, объединившиеся в эрув-тхумин, могут отправить свой эрув через посланца, если они того пожелают. הָרוֹצֶה לְשַׁלֵּחַ עֵרוּבוֹ בְּיַד אַחֵר לְהַנִּיחוֹ לוֹ בְּמָקוֹם שֶׁהוּא רוֹצֶה לִקְבֹּעַ שְׁבִיתָתוֹ שָׁם הָרְשׁוּת בְּיָדוֹ. וּכְשֶׁהוּא מְשַׁלְּחוֹ אֵינוֹ מְשַׁלְּחוֹ בְּיַד חֵרֵשׁ שׁוֹטֶה וְקָטָן וְלֹא בְּיַד מִי שֶׁאֵינוֹ מוֹדֶה בְּמִצְוַת עֵרוּב. וְאִם שָׁלַח אֵינוֹ עֵרוּב. וְאִם שְׁלָחוֹ בְּיַד אֶחָד מֵאֵלּוּ הַפְּסוּלִין לְהוֹלִיכוֹ לְאָדָם כָּשֵׁר כְּדֵי שֶׁיּוֹלִיכוֹ הַכָּשֵׁר וְיַנִּיחוֹ בִּמְקוֹם הָעֵרוּב הֲרֵי זֶה כָּשֵׁר. וַאֲפִלּוּ שְׁלָחוֹ עַל הַקּוֹף אוֹ עַל הַפִּיל. וְהוּא שֶׁיִּהְיֶה עוֹמֵד מֵרָחוֹק עַד שֶׁיִּרְאֶה זֶה הַפָּסוּל אוֹ הַבְּהֵמָה שֶׁהִגִּיעוּ אֵצֶל הַכָּשֵׁר שֶׁאָמַר לוֹ לְהוֹלִיךְ אֶת הָעֵרוּב. וְכֵן רַבִּים שֶׁנִּשְׁתַּתְּפוּ בְּעֵרוּבֵי תְּחוּמִין וְרָצוּ לִשְׁלֹחַ עֵרוּבָן בְּיַד אַחֵר הֲרֵי אֵלּוּ מְשַׁלְּחִין:
23. Если один или группа людей говорят другому человеку: «сходи и сделай эрув от нашего имени», и тот делает это, выбирая направление, в котором сам будет делать эрув, эрув приемлем. Они могут полагаться на него, поскольку не указали желаемое направление. Если человек говорит: «Сделайте мне эрув с финиками», а [его посланец] использует сушеный инжир, или он упоминает сушеный инжир, а [посланец] использует финики, эрув неприемлем. Точно так же, если человек попросил, чтобы эрув был помещен в чулан, а он был помещен в голубятню, или [он попросил, чтобы его поместили] в голубятню, и он был помещен в чулан, или [он попросил, чтобы его поместили] в доме, а эрув был размещен на чердаке, или [он попросил, чтобы его поместили] на чердаке, и он был помещен в дом, то эрув неприемлем. Однако, если человек сказал [посреднику]: «Учреди для меня эрув» без каких-либо уточнений, эрув приемлем независимо от того, использовался ли сушеный инжир или финики, или оставил ли его в доме или на чердаке. אֶחָד אוֹ רַבִּים שֶׁאָמְרוּ לְאֶחָד צֵא וַעֲרֵב עָלֵינוּ וְעֵרֵב עֲלֵיהֶן בְּאֵי זֶה רוּחַ שֶׁרָצָה הֲרֵי זֶה עֵרוּב וְיוֹצְאִין בּוֹ שֶׁהֲרֵי לֹא יִחֲדוּ לוֹ רוּחַ. הָאוֹמֵר לַחֲבֵרוֹ עָרֵב עָלַי בִּתְמָרִים וְעֵרֵב עָלָיו בִּגְרוֹגָרוֹת. בִּגְרוֹגָרוֹת וְעֵרֵב עָלָיו בִּתְמָרִים. אָמַר לוֹ הַנִּיחַ עֵרוּבִי בְּמִגְדָּל וְהִנִּיחוֹ בְּשׁוֹבָךְ. בְּשׁוֹבָךְ וְהִנִּיחוֹ בְּמִגְדָּל. בַּבַּיִת וְהִנִּיחוֹ בַּעֲלִיָּה בַּעֲלִיָּה וְהִנִּיחוֹ בַּבַּיִת אֵינוֹ עֵרוּב. אֲבָל אִם אָמַר לוֹ עָרֵב עָלַי סְתָם וְעֵרֵב עָלָיו בֵּין בִּגְרוֹגָרוֹת בֵּין בִּתְמָרִים בֵּין בַּבַּיִת בֵּין בַּעֲלִיָּה הֲרֵי זֶה עֵרוּב:
24. Подобно тому, как произносится (особое) благословение [перед] установлением эрува во дворе или партнерства в переулке, также произносится благословение [перед установлением] эрув-тхумин. [После произнесения благословения] следует сказать: «Этим эрувом мне будет позволено пройти две тысячи локтей во все стороны от этого места». Если он учреждает эрув от имени многих людей, то должен сказать: «Этим эрувом будет возможно» то-то и то-то... или «для людей этого сообщества…» или «жители этого города могут пройти две тысячи локтей во все стороны от этого места». כְּשֵׁם שֶׁמְּבָרְכִין עַל עֵרוּבֵי חֲצֵרוֹת וְשִׁתּוּפֵי מְבוֹאוֹת כָּךְ מְבָרְכִין עַל עֵרוּבֵי תְּחוּמִין. וְאוֹמֵר בְּזֶה הָעֵרוּב יִהְיֶה מֻתָּר לִי לְהַלֵּךְ לְמָקוֹם זֶה אַלְפַּיִם אַמָּה לְכָל רוּחַ. וְאִם הָיָה אֶחָד מְעָרֵב עַל יְדֵי רַבִּים אוֹמֵר בְּזֶה הָעֵרוּב יִהְיֶה מֻתָּר לִפְלוֹנִי אוֹ לִבְנֵי מָקוֹם פְּלוֹנִי אוֹ לִבְנֵי עִיר זוֹ לְהַלֵּךְ מִמָּקוֹם זֶה אַלְפַּיִם אַמָּה לְכָל רוּחַ:
Поддержите сайт
Ошибка в тексте? Выделите ее и
нажмите Ctrl + Enter